Thursday, December 1, 2011

Aku Dan Sawah Padi....

Tengahari semalam aku driving on the way balik dari kedai runcit kat Seroja. Beli ikan kembung temenung 6 ekor  sebab dah boring asyik makan ayam 3 hari berturut-turut. Tengahari tu memang indah.. Langit cerah biru sangat, dan nampak awan kumulus..Subhanallah...Memang cantik, macam dalam cerita Teletubbies.


Melihatkan langit yang sebegitu indah, teringat aku sewaktu arwah bapak buat sawah di Parit Serong. Aku pun tak tahu sawah siapa yang arwah kerjakan..Sawah dia atau sawah orang lain sebab aku tak ambik port langsung hal2 yang complicated pada otak budak sekolah rendah aku....Yang pasti banyak petak tu... 

 Sebetulnya aku bukan tolong sangat my bapak and mak buat kerja, cuma seronok sangat bila ikut diorang pegi sawah masa musim mengerjakan sawah. Especially, masa nak mengalihkan benih. Masa tu air penuh 'kedokan' atau petak sawah, so masa tu aku dengan Si Padil yang selalu kena badi tu akan berendam seharian dalam air.. Tak tau la apa perasaan kami masa tu..  Dalam sambil berbaring dalam petak tu, aku suka sangat perhati awan yang saujana mata memandang... Ada macam-macam bentuk... 


Ada bentuk rumah, ada bentuk kereta, bentuk durian pun ada.. Kadang-kadang muka mak aku pun ada kat atas tu..Eh! Tu perasaan aku je, kot...

Aku pun selalu membayangkan yang aku tinggal kat atas awan tu.. Ada rumah, ada kereta kuda ( Cinderella wannabe le tu..).. Lepas tu aku imagine satu storyboard dari gumpalan awan-awan tu... Ceritanya panjang2 sampai kadang2 kau terlelap.. (Gila betul, dalam air pun boleh terlelap..)

Aku ingat semua tu sampai kadang-kadang menitis air mata ingatkan zaman jadi budak sekolah rendah dulu... But, life is going on.. Sesekali balik kampung, tak miss menjenguk sawah padi yang dulunya adalah sumber periuk nasi kami.. Dan, jadi bertambah ingatanku pada arwah bapak tercinta... Al-Fatihah..

No comments:

Post a Comment