Friday, May 7, 2010

My Emak


(My mak dengan cucu-cucunya yang terdiri daripada: anak2 aku dan anak2 Encik Padil)

Pagi tadi at 3:00 a.m tersedar tiba-tiba dari tidur. Wajah emak yang sayu terbayang-bayang dalam tidur aku tadi.. Memang la semenjak dua menjak ni aku selalu aje mimpi.. Mimpi orang ni la.. mimpi orang tu la.. Pagi2 aku terus call emak.. Emak kata, dia sihat, cuma badan tu lenguh-lenguh.. Biasala.. katanya.. dah tua..
Pada aku mak tak le tua sangat.. kalau ikut umur memang le, tapi emak ni orangnya cergas.. Jadi kalau dibandingkan dengan orang yang seumur dengannya, dia bolehlah dikategorikan mantap lagi. Tapi, ye lah.. mak dah semakin berumur. Dulu tak ada penyakit pun yang singgah di tubuhnya. Sekarang ni, dengan darah tinggi la.. sesak nafas la..
Menyesal pulak tinggal jauh dari emak.. Kalau teringat emak, tak dapat on the spot tengok keadaan dia.
Nasib baik abang dan keluarganya tinggal bersama emak. Jadi, kalau hati risau, abang le jadi sasaran.. Tengah kerja pun aku kacau... Tapi abang memang best.. Dia tak pernah merungut, malah dia suka kalau aku selalu bertanya khabar mak.. Kadang2 dia yang call aku....
Hari ni baru teringat, esok Hari Ibu..


Aku ingat emak tidak kira masa, tak payah tunggu Mother's Day pun aku selalu ingat mak.. Cuma nak call atau tidak.. Tu yang aku terus send message kepada beberapa kawan untuk ingatkan... Nampak macam skema... Tapi aku buat pun untuk ingatkan diri sendiri....
SELAMAT HARI IBU kepada emak yang tersayang dan amat memahami.. Pn Misirah bt Abdul Jalal.. Semoga hidup emak dirahmati Allah SWT.. Aminn
I love my husband, but I love you more.. ( ini rahsia tau... haha)

No comments:

Post a Comment